کلینیک روانشناسی رامانکلینیک روانشناسی رامانکلینیک روانشناسی رامان
65522011-۰۲۱
info@ramanclinic.ir
شهریار-فاز یک شهر اندیشه- مجتمع ظفر-طبقه دوم واحد 4، بلوار دنیامالی، پلاک ابتدای، جنب بانک ملت

آراکنوفوبیا چیست؟

ترس از عنکبوت|کلینیک روانشناسی رامان

آیا شما تا به حال کلمه آراکنوفوبیا به گوشتان خورده است؟می دانید آراکنوفوبیا چیست ؟

کلینییک روانشناسی رامان ،به عنوان کلینیک خوب روانشناسی در شهر اندیشه پیشنهاد می کند با ما مقاله هراس از عنکبوت و یا آراکنوفوبیا همراه باشید.

در سراسر جهان ، بین آراکنوفوبیا چیست؟
آراکنوفوبیا ، یا فوبیای عنکبوتی شناخته می شود ، ترس شدید از عنکبوت و دیگر گونه های ترس از عنکبوت است. آراکنوفوبیا که به عنوان یک هراس خاص طبقه بندی می شود ، باعث ناراحتی بالینی قابل توجهی می شود که می تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد.

هنگام تماس یا فکر کردن در مورد ، افراد احتمالاً احساس ترس می کنند و تقریباً بلافاصله علائم اضطراب را تجربه می کنند.

تا 15 درصد افراد مبتلا به فوبیای خاص تشخیص داده شده اند ، که ترس از حیوانات و ارتفاع شایع ترین است. و یا در لبه اطراف آنها دارای است.

علائم
اگر شما دچار آراکنوفوبیا هستید ممکن است انواع مختلفی از علائم مرتبط با هراس را تجربه کنید ، چه در حضور عنکبوت باشید یا فقط در مورد یکی فکر کنید.

علائم آراکنوفوبیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترس و اضطراب فوری وقتی عنکبوتی را می بینید یا به آن فکر می کنید
ترس یا اضطرابی که با خطری که عنکبوت برای شما ایجاد می کند متناسب نیست

اجتناب از عنکبوت
واکنش های وحشت و/یا اضطراب ، مانند مشکل تنفس ، ضربان قلب سریع ، حالت تهوع ، تعریق ، لرزش و نیاز به فرار
اثرات آراکنوفوبیا می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بسزایی بگذارد.

به عنوان مثال ، ممکن است علائم وحشت را تجربه کنید و با دانستن وجود عنکبوت در خانه احساس راحتی نکنید.

همچنین ممکن است از انجام فعالیتهای بیرونی که عنکبوت در آنجا حضور دارد ، مانند پیاده روی یا پیک نیک در پارک ، خودداری کنید.

تشخیص
هراس های خاص با استفاده از معیارهای تشخیصی موجود در ویرایش فعلی راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکان آمریکا از ترس متمایز می شوند. یک پزشک یا متخصص کلینیک سلامت روان از این معیارها برای درک بهتر علائم شما و تعیین اینکه آیا شما دچار هراس خاصی هستید استفاده خواهد کرد.

تشخیص فوبیای خاص مستلزم این است که علائم حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشند و باعث ناراحتی قابل توجه یا اختلال در زندگی و رفاه شما شوند.

پزشک یا پزشک بالینی ممکن است از شما پرسشهایی در مورد علائم ، شدت و مدت آنها بپرسد. آنها همچنین ممکن است سابقه پزشکی بگیرند ، در مورد مهارت های فعلی شما برای مقابله بپرسند و دریابند که اهداف درمانی شما چیست.

علل
آراکنوفوبیا ممکن است در اثر تجربه یک یا چند برخورد آسیب زا با عنکبوت ایجاد شود. آراکنوفوبیا همچنین ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

یک پاسخ تکاملی: تحقیقات نشان می دهد که ترس از عنکبوت یا بیزاری عمومی از عنکبوت به عنوان یک تکنیک زنده ماندن اجدادی سخت است.

اعتقادات فرهنگی و/یا مذهبی: به نظر می رسد برخی از افراد در گروه های فرهنگی یا مذهبی فوبیایی ناشی از این تأثیرات دارند. این هراسهای خاص با فوبیاهای متداول در جمعیت عمومی متفاوت است و فرهنگ و دین را عوامل بالقوه ای در توسعه هراس می کند.
تأثیرات ژنتیکی یا خانوادگی: محققان معتقدند که ممکن است یک جزء ژنتیکی مرتبط با فوبیا وجود داشته باشد. عوامل محیطی خانواده نیز ممکن است بر توسعه فوبیا تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال ، اگر والدین نسبت به چیزی فوبیا داشته باشند ، کودک ممکن است این ترس را برطرف کرده و در برابر آن واکنش هراسی ایجاد کند.

فوبیای خاص در زنان بیشتر از مردان در نوجوانان و بزرگسالان شایع است. 3 اگر در گذشته تجربه تروماتیک با عنکبوت داشته اید ، اگر بیماری روانی دیگری دارید و/یا سابقه خانوادگی فوبیا

رفتار
مانند دیگر فوبیاهای خاص ، آراکنوفوبیا اغلب با درمان ، به ویژه تکنیک های رفتاری شناختی(cbt) درمان می شود. درمان شناختی رفتاری (CBT) بر متوقف ساختن افکار خودکار منفی مرتبط با شیء یا موقعیت ترسناک و جایگزینی آنها با افکار منطقی تر متمرکز است. تکنیک های مورد استفاده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تنظیم مجدد شناختی: این روش به شما کمک می کند تا نگاه خود را به چیزی تغییر دهید تا دیگر آن را خطرناک یا استرس زا تلقی نکنید. این ممکن است در نهایت واکنش فیزیکی شما را به محرک محرکی مانند دیدن عنکبوت تغییر دهد.
حساسیت زدایی سیستماتیک: در این روش ، شما از تکنیک های آرام سازی استفاده می کنید و سپس با ترس های خود از کمترین ترسناک ترین تا بیشترین مقابله می کنید.
تحقیقات نشان داده است که درمان واقعیت مجازی ، که در آن فرد مبتلا به فوبیا در معرض نمایش مجازی عنکبوت ها قرار دارد ، ممکن است یک روش درمانی موثر برای آراکنوفوبیا باشد.

اگر فوبیای خاص شما به دلیل تجربه آسیب زا ایجاد شود ، حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR) ممکن است یک روش درمانی مفید باشد. در برخی موارد ، ممکن است از داروها برای درمان آراکنوفوبیا نیز استفاده شود.

مقابله
اگر علائم آراکنوفوبیا را تجربه می کنید ، راه هایی وجود دارد که می توانید با آنها کنار بیایید.

تکنیک های آرام سازی: روش های آرامش مانند تنفس عمیق ، ذهن آگاهی ، آرام سازی پیشرونده ماهیچه ها و مدیتیشن ممکن است به کاهش علائم مرتبط با آراکنوفوبیا کمک کند.
مراقبت از خود: اولویت بندی مراقبت از خود ممکن است به کاهش سطح کلی استرس و اضطراب شما کمک کند. مراقبت از خود ممکن است شامل رعایت بهداشت خوب خواب ، ورزش و ارتباط با دوستان و خانواده حامی باشد.
خودآزمایی تدریجی: اگر از انجام این کار راحت هستید ، ممکن است به تدریج خود را در معرض عنکبوت قرار دهید ، در حالی که همزمان تکنیک های آرامش را تمرین می کنید.

پیام بگذارید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.